Kişinin yasevimliığı topluluk zarfında değeri olan , kudret, hesap ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değkârme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı binalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına münasip ) değkârme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde değkârtirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değkârme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asıl öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı kamu kültürler midein tıpkıdır. Amaçların içeriği ve öğrenme midein kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa değkârebilir, ancak sürecin doğkakımı değkârmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biryoğun filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değkârikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime konusunda temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değkârikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Yetişek, insan midein yaşam boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere münasip olabileceği üzere istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin kârletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yetişmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir düşünce ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise tabiatıyla vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki can bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele tuzakındığında ise terbiye sisteminin üç asıl ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Memba; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Süreç; ekol zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, bitirme, imtihan neticeları üzere mergup davranış değkâriklikleridir.